החדשות שהכי מעניינות עסקים \ 17.11

החבילות המומלצות ביותר עבור החדשות שהכי מעניינות עסקים \ 17.11

הדולר והיורו צוללים בהשוואה לשקל, שרשרת האספקה העולמית פוגעת במחירי הסחורה והבנקים ממשיכים להרוויח הרבה יותר. עובדי הניקיון חתמו על הסכם קיבוצי ונראה כי העתיד שלנו צפוי להיות ירוק יותר. אלו החדשות של השבוע האחרון.

הדולר והיורו נחלשים

הדולר הגיע למחירו הנמוך ביותר מאז שנת 1995 ועתה (17 בנובמבר, 2021) הוא עומד על 3.05 שקלים. במקביל, היורו גם כן נחלש ועומד על שווי של 3.453 שקלים. מדובר בשתי ירידות משמעותיות כשהשקל ממשיך להיות חזק עם אינפלציה נמוכה בישראל בהשוואה לארצות הברית ואירופה.

סיפורו של השקל אינו בהכרח מעיד על שקל חזק כפי שהוא מעיד על דולר ויורו חלשים. כבר חודשים בהם השקל ממשיך להיות איתן וזאת בזמן שארה"ב נכנסה לחוב הגדול ביותר בהיסטוריה שלה. במקביל לכך שוק הבורסה האמריקאי עולה בהתמדה והדבר מוביל למכירה של הדולרים.

ישראל מצדה רכשה דולרים כשבחודש אוקטובר 2021 הסתכמו יתרות המטבע בסכום של 207,473 מיליון דולר. שקל חזק מקשה על התעשיינים, היצואנים ועל חברות ישראליות שמספקות שירותים בחו"ל וממירות את הדולרים לשקלים כדי לשלם משכורות ועל הוצאות התחזוקה. כל אלו מקבלים עכשיו 305 שקלים בעבור כל 100 דולר לעומת 340 שקלים לכל 100 דולר בשנה שעברה. בשוק האירופאי, מקבלות החברות 345 שקלים בעבור כל 100 יורו לעומת 400 שקלים לכל 100 יורו בשנה שעברה.

החדשות שהכי מעניינות עסקים | צ׳ק בוקס השוואת מחירים לעסקים
החדשות שהכי מעניינות עסקים | צ׳ק בוקס השוואת מחירים לעסקים

מדינת ישראל ממשיכה לנסות להשפיע על שער השקל אך ישנן הערכות שמדברות על כך ששווי האמיתי של הדולר עומד על פחות מ-3 שקלים. נתון זה פוגע בכל מי שמייצא שירותים או מוצרים לחו"ל ואמור להוזיל או לפחות לבלום את עליית מחירי הייבוא. בפועל חברות יבואניות רבות כבר הצהירו על עליית מחירים קרובה כשהסיבה הרשמית לכך היא בעיות בשרשרת האספקה העולמית.

שרשרת האספקה העולמית נפגעת

משבר שרשרת האספקה הוא משבר עולמי. בישראל ישנו מחסור של למעלה מ-3,000 נהגי משאיות, באירופה המספרים עומדים על מחסור של כ-400,000 נהגי משאיות ובארה"ב נרשמה ירידה של 30,000 נהגים בתוך שנה אחת בלבד. בנוסף לכך נראים תורים בנמלים בכל רחבי העולם וההשפעה על הכיס של כולנו – מיידית.

בארצות הברית אפשר לראות מדפים שלמים ריקים בסופרים וזאת כיוון שהסחורה לא מספיקה להגיע. כתוצאה מכך המחירים עולים, האפשרויות מוגבלות והמבצעים המתוכננים לחודש נובמבר (ובעיקר בלאק פריידי) צפויים להיות מתונים לעומת השנים הקודמות. חלק מהחברות בארצות הברית וקנדה כבר אכזבו את הקהל שלהן כשהודיעו שהן לא מתכננות מבצעים בכלל לקראת החגים הקרובים.

שרשרת האספקה משפיעה על כל העולם כשלוקח יותר זמן לשנע את המוצרים והנהגים מבקשים תנאים טובים יותר. שיפור התנאים בא לידי ביטוי באופן ישיר, בעליה של המשכורות ובאופן עדיף, בבקשות להיות יותר זמן בבית (באירופה ובאמריקה נהגי המשאיות יכולים לבלות עשרה ימים בדרכים בלי לראות את משפחתם). הדבר מוביל לכך שיש צורך ביותר נהגים כדי לתפעל כל משאית.

מדובר על משבר אמיתי אשר מקשה על הובלת הסחורה, עליית מחירים וזמני האספקה. חלק מהמפעלים והחברות שחזרו לייצור מלא עצרו את פסי הייצור כדי למנוע מצב של "פקקים" ומלאי שנשאר בעסק. כאן בישראל ההשפעה באה לידי ביטוי בעליית מחירים לצרכן הסופי, עליית מחירי השינוע ליצרנים וקושי לנהל את תהליך הייצור כבעבר.

הבנקים ממשיכים לצמוח ולגדול

קבוצת מזרחי טפחות הציגה רווח מרשים גם ברבעון השלישי של 2021 ובסך הכל עליה של פי 2.5 ברווחים בהשוואה לנתונים של השנה שעברה. הריביות הנמוכות והסרת המגבלה במשכנתאות על מסלולי הפריים, הובילה לזינוק משמעותי ברווחי הבנק אשר עומדים בינתיים על 2.5 מיליארד שקלים לשנה זו.

גם בנק הפועלים מציג נתוני רווח גבוהים עם רווח רבעוני נקי של 1.2 מיליארד שקלים. תיק האשראי של הבנק צמח ברבעון האחרון בשיעור של 3.6% והוא יחלק דיבידנד בהיקף של 862 מיליון שקלים. בין הפעולות אשר ביצע בנק הפועלים היא הנפקת אג"ח COCO ירוק כשהנפקה זכתה לביקוש עודף השווה ליותר מ-2.6 מיליארד דולר.

בנק ירושלים מציג גם כן התפתחויות ויחד עם הפניקס השניים מקימים חברת בת בתחום האשראי הצרכני. זהו מהלך ייחודי המחבר בין יכולת חיתום קמעונאית של הבנק לבין היכולת הפיננסית של חברת הפניקס. עבור הבנק מדובר בהזדמנות להגדיל את ההון הנוכחי, לגוון את תיקי האשראי וחזק את המוניטין. ההערכות מדברות על פוטנציאל גדילה של 76 מיליון שקלים כתוצאה מהון שיוזרם לבנק מגורם חיצוני.

הסכם קיבוצי חדש לעובדי הניקיון, האבטחה והטיפול הסיעודי

הסכם קיבוצי חדש נחתם מול איגוד האבטחה, הניקיון והטיפול הסיעודי בהסתדרות וארגון חברות הניקיון בישראל. על פי ההסכם ישתכרו העובדים לפחות 42%-22% מעל לשכר המינימום הנקבע על פי חוק. עוד נקבע בהסכם שי מוגדל לחגים וסבסוד ארוחות לעובדים. ההסכם יחייב את כל המעסיקים בענף הניקיון בישראל והוא מותנה במתן צו הרחבה ופרסומו ברשומות.

מן ההסכם עולה כי עובד במשרה מלאה יהיה זכאי למשכורת של לפחות 22% מעל לשכר המינימום. תשלום במשרה חלקית יחושב באופן יחסי למשרה. עובד מקצועי יהיה זכאי למשכורת של לפחות 32% מעל לשכר המינימום ומפקח ניקיון יהיה זכאי למשכורת של לפחות 42% מעל שכר המינימום. בנוסף לכך נקבעה תוספת ותק, גובה שי לחג על לפחות 250 שקלים בעבור כל חג וסבסוד ארוחות.

העתיד נראה ירוק יותר

חברת "רב בריח אנרגיה" הודיעה על הקמת שותפות עם קבוצת גולן סולאר. החברה תעסוק בלוגיסטיקה והפצה של ציוד סולארי ותיתן מענה לחברות שונות העוסקות בתחום. שתי השותפות עומדות להשקיע 15 מיליון שקלים לצורך הקמת מרכז לוגיסטי שיופעל כאן בארץ.

בנוסף לכך, השתיים חתמו על הסכם מול Trina Solar העולמית. החברה היא אחת מיצרניות הפאנלים הסולאריים המובילה בעולם כשבישראל נאמד היקף מכירותיה בשנת 2021 במאות מיליוני שקלים. לחברה לא היה עד כה מחסן קדמי בארץ וההסכם הנוכחי צפוי להגדיל את המכירות עוד יותר וזאת תודות לערוץ אספקה ישיר, זמין ומהיר.

ההערכות מדברות על כך ששוויו של שוק האנרגיה המתחדשת יעמוד על מעל ל-200 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות. ההתרחבות הנוכחית צפויה לחזק את מעמדה של רב בריח אנרגיה בשוק הסולארי. שיתוף הפעולה בין שתי החברות יאפשר לשתיים לפתח קטגוריית מוצרים חדשה ובעלת ערך כלכלי. במסגרת ההסכם תחזיק רב בריח אנרגיה ב-66.67% ממניות חברת הלוגיסטיקה הסולארית וקבוצת גולן סולאר תחזיק ב-33.33% מהמניות.

החבילות המומלצות ביותר עבור החדשות שהכי מעניינות עסקים \ 17.11

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *