השבוע שהיה / 30.09

החבילות המומלצות ביותר עבור השבוע שהיה / 30.09

פריצת ענק לשרת וויסנטר שיתק עסקים קטנים, בינוניים וגדולים. הרגלי סליקה חדשים עשויים להשפיע על האשראי שאנחנו מספקים ללקוחות והמעבר בין הבנקים יכול עכשיו להתבצע בלחיצת כפתור. תביעה ייצוגית נגד שתי החברות הגדולות לממכר מזון ושתייה ממכונות וגם, ענקית הנדל”ן הסינית עומדת בפני חדלות פירעון.

בזמן שאנחנו חגגנו את החגים, יצאנו לחופשות וכשחלקנו חיכינו רק לחזור לשגרה, היה פה ממש מעניין. סיכום החדשות הכי מעניינות והכי רלוונטיות לעסקים, בכתבה שלפניכם.

פריצת ענק לשרת וויסנטר – Voicenter

חברת Coicenter אשר מספקת שירותים לחברות גדולות כמו מובילאיי, גט טקסי, פרטנר ועוד רבות אחרות, מתמודדת עם פריצה משמעותית. קבוצת האקרים בשם Deus הודיעה כי הצליחה לפרוץ לשרתי החברה וכי בידה מאגר נתונים בנפח 15TB למכירה. ההאקרים הציעו מידע על יותר מ-8,000 לקוחות ובתגובה, Voicenter הסירה את האתר שלה מהרשת.

דליפת המידע הנוכחית היא אחת המשמעותיות במשק והפריצה קשה יותר מכפי שחוותה חברת הביטוח שירבט בחודש דצמבר אשתקד (2020). החברה עצמה פעלה לעדכון הרשויות ואמרה כי תקפיד להיות בקשר ולפעול בשקיפות מול לקוחות החברה. בפועל, ממה שנראה ברשת, הלקוחות סבלו מהפסדי כספים משמעותיים שנבעו ממרכזיות שלא עבדו וחוסר מענה לאורך זמן. נכון לכתיבת הכתבה, התקשורת לא חזרה במלואה.


שינויים בהרגלי הסליקה – כיצד והאם הם ישפיעו על העסק

היום כמעט כל בתי העסק מאפשרים סליקה בכרטיס אשראי ומשלמים על כך מספר פעמים. פעם ראשונה בהקמת עמדת הסליקה. לאחר מכן העסק מחויב בהעברת עמלות בעבור כל עסקה שמבוצעת בעסק כשחברת הסליקה מנקה את העמלה מהתשלומים שהיא מעבירה לבית העסק. בנוסף לאלה, העסק סופג מתן אשראי ללקוחות כאשר הוא מעביר את הסחורה (או השירות) ביום מסוים ובממוצע מקבל את התשלום מחברת האשראי 17 יום לאחר ביצוע העסקה.

החל מהחודש הבא צפוי להיכנס שינוי שמטרתו לצמצם את עלות המימון מצדו של העסק. היום, חברת האשראי מעבירה את התשלום לחברת הסליקה תוך 14 יום מיום ביצוע העסקה וזו מעבירה את התשלום לבית העסק תוך שלושה ימים. אם שיטת הסליקה החדשה תצא לפועל, חברות האשראי יצטרכו להעביר את התשלום לחברת הסליקה תוך יום עסקים וזו תעביר את התשלום לעסק.

הרעיון הוא למצמצם את האשראי אותו סופג העסק אך בפועל גם אם השינוי יצא לפועל, ההקלה לא תינתן באופן אוטומטי ובמקרים מסוימים כמו במשלוח סחורה, חברת האשראי תשאיר חלק מהסכום או את כולו עד שזו תגיע אל הלקוח. לצד כל זאת, הלקוחות ככל הנראה ימשיכו לשלם את חיוב האשראי שלהם פעם בחודש, מה שאומר שמהלך כזה יחייב את חברות האשראי (שרובן שייכות לבנקים) לספוג את עלות האשראי.

חברות האשראי לא צפויות להגביל את לקוחותיהם בכל הנוגע לאופן התשלום, אך הן עשויות לגלגל את העלויות על העסקים בצורת עמלות גבוהות יותר. הצעד הנוכחי עשוי לפגוע בענף ניכוי האשראי בסכום של 100-50 מיליון שקלים בשנה. הכוונות בטוח טובות, אך יתכן כי התוצאה תהיה הפוכה ותוביל לעמלות גבוהות ולהרחקת שחקניות חדשות מהתחום.

לקריאת הידיעה המקורית


מעבר בין הבנקים בלחיצת כפתור

החל מהתאריך 22 לספטמבר (2021) ניתן לעבור בין הבנקים בלחיצת כפתור, בלי להגיע לסניף ורק דרך האינטרנט. לאחר שלוש שנים, ההחלטה יוצאת לפועל ועתה הלקוחות יוכלו להגיש בקשה להעביר את כל הפעילות הפיננסית לבנק אחר וכל זאת בלחיצת כפתור.

על אף התנגדות הבנקים למהלך, לקוחות יוכלו לבצע מעבר פשוט וקל. על מנת לעבור בין בנק אחד לאחר יש לפתוח חשבון בנק פעיל בבנק החדש ולאחר מכן להגיש את הבקשה באינטרנט, באפליקציה או באופן פיזי בסניף. מעבר בין הבנקים לא כרוך בתשלום וכל החיובים יעברו גם הם ללא כל עמלה נוספת. מבחינת הלקוחות, מדובר בתהליך קל שאמור לקחת לא יותר משבעה ימי עסקים מרגע הבקשה עד להעברת כל הפעילות לבנק החדש.

כל החיובים והזיכויים ובהם גם צ’קים עתידיים, יועברו באופן אוטומטי לבנק החדש בשיטת “עקוב אחרי” למשך שנתיים. בתקופה זו יש להסדיר כמובן את החיובים או הזיכויים באופן מסודר לבנק החדש. בין הפעולות שיתניידו באופן אוטומטי אל היעד החדש יהיו יתרות זכות וחובה, הרשאות חיוב בבנק, הוראות קבע, צ’קים, ניירות ערך והרשאות חיוב בנקאיות וחוץ בנקאיות.

לצד זאת יש לשים לב כי הלוואות, אשראי ומשכנתאות, פיקדונות, תוכניות חיסכון וניירות ערך, לא יעברו אל הבנק החדש באופן אוטומטי. במקרים אלה יש לפעול ולהגיע להבנות מול הבנק הישן וכן לבחון כי הבנק החדש מסכים לקבלת הפעילות. יתכנו מקרים בהם הבנק החדש לא יסכים לקחת על עצמו הלוואה או התחייבויות אחרות. כך או אחרת, הבנק הנוכחי יהיה מחויב לאפשר ללקוח להתנייד לבנק החדש (אם כי יוכל לנסות לשכנע אותו להישאר).

לקריאת הידיעה המקורית


תביעה ייצוגית נגד חברות מש-קר ומשקט על גביית עמלת כרטיסי אשראי

חברות מש-קר ומשקט הן שתי החברות הגדולות בישראל בתחום הפעלת מכונות אוטומטיות לממכר משקאות ומזון. עתה אישרה השופטת גילה כנפי-שטייניץ הגשת תביעה ייצוגית נגד החברות בגין חיוב עמלת כרטיס אשראי בנוסף למחיר אשר הופיע על המוצר.

בשנת 2018 הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברות בגין עמלת כרטיס אשראי כשזו לא מופיעה בהצגת מחיר המוצר. על גבי המוצרים מופיע מחיר המוצר והוא אכן המחיר בתשלום במזומן אך כאשר הלקוח משלם בכרטיס אשראי, נגבית עמלה בסך 80-50 אגורות ממחיר המוצר, מה שמוביל לעליית מחיר של 5% עד 20% בחלק מהמקרים.

החברות טוענות כי הן מציינות את עמלת האשראי על גבי כל המכונות כשהמידע מופיע על מדבקה ברורה שמודבקת על כל מכונה. כמו כן, החברות טוענות כי העמלה היא תוצאה של עלויות הסליקה וכי תשלום המזומן המבוקש תואם את המופיע על גבי המוצר.

המועצה לצרכנות הצטרפה לתהליך כידיד בית המשפט כשהיא ציינה כי מדובר בסוגייה צרכנית חשובה שמשפיעה על ציבור גדול של צרכנים. המכונות עומדות בין היתר בבסיסים צבאיים, בתי חולים, אוניברסיטאות ותוספת עמלה בנוסף למחיר המוצג על גבי המכונה, היא פרקטיקה פסולה. השופטת הצדיקה את התביעה הייצוגית בכך שהצרכן לא יכול לוותר על עמלת כרטיס האשראי ובכך שמדובר בסכום נמוך בכל פעולה ושאינו מצדיק תביעה פרטנית.


לקריאת הידיעה המקורית

ענקית הנדל”ן הסינית אוורגרנד מתקרבת לחדלות פירעון

חברת אוורגרנד הסינית היא אחת מחברות הנדל”ן הענקיות אשר מעסיקה מעל 200 אלף עובדים. החברה הייתה אמורה להעביר סכום של 83 מיליון דולר עבור האג”ח הדולרי שלה אך לא עשתה זאת ועתה יש לה פחות מ-30 יום לעשות זאת עד שתיחשב לחדלת פירעון.

החברה כבר הודיעה כי היא נכנסה לחובות ענק ובשבוע האחרון היא התקרבה עוד צעד לעבר חדלות פירעון ובעקבות כך איבדה 12% משווי מניותיה שבבורסת הונג קונג. החוב של החברה הוא בעבור אג”ח בהיקף של 2 מיליארד דולר שתקופת חייו תסתיים בחודש מרץ 2022. החברה לא עדכנה ולא מסרה הצהרה בנושא וכך השאירה את המשקיעים באי וודאות.

החברה, שלא העבירה את התשלומים, עדיין לא נכנסה תחת הגדרת חדלות פירעון וזאת כיוון שיש לה 30 יום להעביר את החוב. כמו כן, היא אמורה להעביר תשלומי ריבית נוספים בעבור אג”ח שתקופת חייו מסתיימת במרץ 2024. כל זאת כשכבר בחודש אוגוסט 2021 אמרה החברה כי היא לא תצליח לפרוע את חובותיה המסתכמים ב-350 מיליון דולר.

חוב החברה נפרס על פני 128 בנקים שונים ועוד 121 גופים חוץ בנקאיים. כרגע, החברה עומדת מול 800 פרויקטים לבניה שאינם גמורים וכ-1.2 מיליון איש אשר ממתינים לקבל את בתיהם שכבר רכשו מהחברה.

לקריאת הידיעה המקורית

החבילות המומלצות ביותר עבור השבוע שהיה / 30.09

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *