השוואת מחירים לעסקים קטנים ובינוניים
  1. בית
  2. /
  3. כללי
  4. /
  5. הכל על סליקה לעסקים:...

הכל על סליקה לעסקים: המדריך המלא שעושה סדר לעסקים

סליקה נשמעת אולי פעולה יום יומית ופשוטה, אך עבור העסק מדובר בכלי טכני מרכזי שיכול להשפיע על מצבו הכלכלי. בכתבה זו ריכזנו את כל מה שצריך לדעת על סליקה, שימוש בכרטיסי האשראי ועשינו סדר בכל המונחים.

כדי לבצע סליקה, העסק צריך להיות בקשר עם חברת האשראי אשר תעניק לו קו אשראי ועם ספק סליקה אשר ייתן לו מספר ספק. קו אשראי מבטיח לעסק את קבלת הכסף מחברת האשראי כשהיא עצמה מקבלת אותו בזמן שונה מרגע ביצוע העסקה. מספר הספק נדרש לצורך ביצוע הפעולה הטכנית של חיוב הכרטיס כאשר עסקים אשר מוכרים גם באופן פיזי וגם באופן דיגיטלי יצטרכו לקבל מספר ספק שונה עבור כל נקודת מכירה.

תהליך הסליקה פשוט למדי ואין זה משנה באיזה כרטיס אשראי משתמש הלקוח. מסוף הסליקה (נקרא gateway) מבצע התקשרות אל מרכז ש.ב.א אשר מאשר את הכרטיס והעסקה. במידה והתקבל אישור, הכרטיס מחויב וחשבון העסק מזוכה בסכום שנקבע. במקרה שלא התקבל אישור, תתקבל הודעה והעסק לא יכול להסתמך על העסקה.

ובקצרה: לצורך סליקה יש צורך בקבלת קו אשראי ומספר סליקה עבור כל נקודת פעילות. בכל סליקה המסוף יוצר קשר עם ש.ב.א אשר מאשר או דוחה את העסקה.

איך סולקים, מה הם אפשרויות הסליקה ואיך אפשר להוזיל את העלויות בתמונה אחת

אפשרויות הסליקה הנפוצות בישראל

ככל שעוברות השנים הסליקה הופכת לאמצעי התשלום הנפוץ ביותר והיא הופכת לפשוטה יותר עבור העסקים. היום אפשר לראות שלוש אפשרויות סליקה נפוצות:

סליקה ממכשיר סליקה פיזי

זוהי דרך הסליקה המוכרת שכוללת מסוף סליקה, emv, באופן פיזי על ידי הלקוח. במקרה זה הלקוח מגיע פיזית לעסק, מציג את הכרטיס ובסיום מאשר את העסקה. עוד על תקן emv לעסקים, בקריאה במאמר כאן.

סליקה באתר האינטרנט

בשנה וחצי האחרונות חלה עליה משמעותית במספר העסקאות אשר בוצעו באתרי האינטרנט. באופן כללי, הכוונה היא לקבלת תשלום דרך האינטרנט, בלי שהלקוח מציג את הכרטיס באופן פיזי. על מנת שסליקה זו תתקיים העסק צריך לקבל מחברת האשראי מספר ספק ייעודי, ספק סליקה ותוסף סליקה באתר. על התוסף להתאים למערכת הניהול הרלוונטית כמו וורדפרס, שופיפיי ואחרים. המלצה חמה – לחצו וקראו את המאמר: תוספי הסליקה להורדה.

סליקה מהמחשב/ האפליקציה

עוד אפשרות סליקה היא דרך מחשב או אפליקציה כאשר העסק מבצע סליקה עבור לקוח קצה. העסק מקבל תוכנה אשר יכולה להגיע בצורת אפליקציה או כל צורת web והוא מחייב את הלקוח ללא נוכחותו במה שנקרא “עסקה טלפונית”. ברוב המקרים העסק יציע גם שירות של דפי מכירה, חשבוניות חודשיות ואפשרויות ניהול מתקדמות.

מושגי יסוד מעולם הסליקה

כלקוחות, קל מאד להתנהל עם כרטיס האשראי. כל שעלינו לעשות הוא להציגו לעסק, להכניס את הספרות באתר או להקריא אותן בשיחת הטלפון. לעומת זאת כעסקים, עלינו להבין את המונחים השונים והעלויות כדי לקבל החלטות שנכונות לעסק שלנו.

חברת אשראי וכרטיס אשראי

ישנם שני מונחים שנשמעים דומה אך הם שונים זה מזה. חברת אשראי היא חברה אשר מספקת את ההלוואה לעסק. היא מסדירה את ההתנהלות הפיננסית בין העסק לבין הלקוח על ידי מתן אשראי לכל אחד מהצדדים. חברת כרטיס אשראי היא זו שמספקת את הכרטיס הפיזי ללקוחות.

העסק נמצא בקשר עם חברת האשראי שמבצעת עבורו את ההתקשרות הפיננסית עם הלקוחות. מולה נקבע מתי הוא יקבל את התשלומים ואיזה אחוז מהעסקאות ישולם לחברה. התשלום יכול להיכנס לחשבון בית העסק מדי יום, פעם בשבוע או פעם בחודש, לפי הסכם בין הצדדים.

ככל שהעסק רוצה לקבל את התשלום מוקדם יותר, כך הריבית שלו תהיה גבוהה יותר. הריבית עבור העסקאות יכולה להגיע גם ל-4% אך אל דאגה, אנחנו פה כדי לדאוג שתשלמו פחות.

ובקצרה: חברת האשראי מקשרת בין הלקוח והעסק על ידי הלוואה לכל אחד מהצדדים כשאת העלויות סופג העסק.

טוקניזציה

כרטיס האשראי לא נשמר אף פעם ברשות בעל העסק אלא בשרתי ש.ב.א בלבד. זאת מטעמי אבטחה ותוך עמידה בתקן PCI. מספר כרטיס האשראי מכיל סדרה של 16 ספרות ומה שאנחנו רואים למעשה מייצג טוקן שהפענוח שלו נעשה על ידי שרתי ש.ב.א שמתרגמים אותו כך שבסופו של דבר חשבונו של הלקוח יחויב בעסקה.

חיוב חוזר והוראת קבע

חיוב חוזר או הוראת קבע מתייחסים לחיוב חוזר של כרטיס האשראי באופן אוטומטי, מבלי שהלקוח או העסק יצטרך לבצע בקשה מיוחדת. בחיוב הסכום חוזר על עצמו בהתאם לתנאים שנקבעו בין הצדדים וכך גם מספר הכרטיס. בחיוב החוזר שרתי ש.ב.א מקבלים את הטוקן בלבד והם מתרגמים זאת לחיוב.

ויזת תייר וסוגי כרטיסי אשראי

כל חברת אשראי מציעה ללקוחותיה כרטיס שונה. ההבדל בין הכרטיסים מתבטא בגובה האשראי, התשלום החודשי של הלקוחות לחברת האשראי ומקום השימוש. חלק מהכרטיסים מיועדים לשימוש בארץ בלבד וחלק בכל העולם.

ויזת תייר מאפשרת לקבל תשלום מלקוח שחשבון האשראי שלו נמצא במדינה אחרת. הלקוח בדרך כלל ישלם עמלת עסקה וזאת בנוסף לעמלת המרת שער. עסקים אשר מוכרים את שירותיהם ומוצריהם בחו”ל צריכים לקבל ויזת תייר גם כשהלקוח ישראלי ועליהם לדעת כי עמלת העסקה גבוהה יותר. באתר תוכלו לקרוא את כל עמלות האשראי המלאות עבור ויזת תייר.

למילון המונחים המלא לחצו כאן >

סוגי פירעונות

פירעון הוא קבלת הכסף מחברת האשראי. כלקוחות אנחנו משלמים לחברת האשראי פעם בחודש עבור כלל העסקאות. כעסקים, נקבל גם כן את התשלום שגבינו פעם בחודש אלא אם נבקש לקבל את הסכום לעתים תכופות יותר במה שנקרא פירעון מוקדם.

פירעון מוקדם מאפשר לנו לקבל את הכסף בסוף כל יום או בסוף כל שבוע. הוא גם מאפשר לנו לקבל את מלוא התשלום עבור עסקת תשלומים (כלומר, הלקוח ישלם חודש בחודשו ואנחנו נקבל את כל הכסף מיד). המשמעות היא שאנחנו נראה את הכסף לעתים קרובות ולא בתאריך עתידי בחודש הבא. המחיר בא לידי ביטוי בעמלה גבוהה יותר.

ובקצרה: סליקה מאפשרת לכל הצדדים ליהנות מתשלום המתבצע תחת אבטחה כשהעסק יכול לקבוע מתי הוא יקבל את הכספים ובהתאם לשלם את עמלת הקצאת האשראי.

עלויות הסליקה

לחברת האשראי יש תפקיד משמעותי במשק והוא חיבור בין העסק לבין הלקוח. בתמורה לכך מבקשת החברה תשלום חודשי במחיר קבוע.

חברות האשראי יכולות להציע לכל אחד מאיתנו עסקה שונה כאשר אנחנו צריכים לשאוף לאחת שתתאים לעסק ולמחזור העסקאות. כלל האצבע אשר נכון לרוב הגדול של העסקים אומר כי ככל שמחזור הסליקה של העסק כך הוא צריך לשאוף לעמלת סליקה נמוכה יותר ולהפך.

כלומר, אם אנחנו מבצעים עסקאות רבות בכרטיס האשראי, אנחנו יכולים להתפשר על עלות הספק החודשית בתמורה לתשלום אחוז קטן יותר מסך הסליקה. אם אנחנו מבצעים מעט עסקאות בכרטיסי אשראי המצב הוא הפוך ועדיף לנו לשלם פחות כסף בעבור החזקת מספר ספק ויותר עמלה מכל עסקה.

יותר עסקאות -> פחות עמלות סליקה

פחות עסקאות -> פחות תשלום חודשי

איך נוכל לשלם פחות בעבור שירותי סליקה?

ראינו בתחילה כי ישנן שלוש דרכים לגבות כרטיס אשראי: באופן פיזי בבית העסק, באתר האינטרנט ודרך המחשב או האפליקציה.

עסקים אשר מתבססים על סליקה פיזית או באתר, יבצעו בדרך כלל מחזור עסקאות גדול ולכן ישאפו להפחית את עמלת הסליקה ככל האפשר. עסקים אלה ישתמשו במסוף פיזי בבית העסק או שיורידו תוסף סליקה לאתר.

עסקים קטנים, אשר מהווים את רוב העסקים בישראל, יוכלו ליהנות ממוצר סליקה מהנייד, המחשב או האפליקציה. עסקים אלו יכולים ליהנות גם ממודל “לא סלקת לא שילמת” ולחסוך את ההתחייבות החודשית. פתרון זה מאפשר בדרך כלל לדלג על דמי ההתקנה או כל עלות מתחדשת אחרת. העסק ישלם רק אחוז (%) מסוים מדמי הסליקה.

פתרון זה הוא הזול ביותר לעסקים שאינם מבצעים עסקאות רבות. בנוסף, אין צורך בציוד קצה ואפשר להתנהל ללא קופה או מסוף. עסקים שירצו בכך יוכלו לבצע סליקה גם דרך המכשיר הנייד.

ובקצרה: עלינו לשאוף לשלם עמלות נמוכות ככל האפשר. אם אנחנו מבצעים הרבה עסקאות בכרטיסי אשראי עדיף להתבסס על סליקה פיזית או באתר. אם אנחנו לא מבצעים עסקאות רבות או נמצאים בתחילת דרכנו העסקית, מומלץ להסתמך על גורם שלישי ולשלם רק אחוזים מהעסקה ללא התחייבות ראשונית או חודשית.

עולם הסליקה – שינויים ותמורות עתידיות

עולם הסליקה עבר שינוי משמעותי בשנה האחרונה. מדובר על שינוי מהותי שלא נעשה בשני העשורים שלפניו וכל זאת בשל הקורונה. הביקוש לעסקאות האשראי עלה, בארץ ובעולם וכל החברות החלו להשקיע בפתרונות חדשים, לקנות חברות בתחום ולייצר מוצרים שיהפכו את החיים של כולנו לקלים ומאובטחים יותר.

כדוגמה לכך אפשר לראות כי הארנקים הדיגיטליים החלו להפיק כרטיסי אשראי, את חברות הפינטק שעשו אקזיטים ועוד. אין כל ספק שישנן תמורות אדירות בעולם הסליקה והאשראי וכי הן משפיעות וימשיכו להשפיע על הכלכלה ברמת המאקרו ועל כל עסק במיקרו.

המטרות שלנו בצ’ק בוקס הן לרכז את כל המידע הכי רלוונטי והכי מעניין כך שעסקים יוכלו לעשות בחירות חכמות על סמך ידע. בנוסף, אנחנו יוצרים קשר עם חברות מובילות שמספקות שירותים לעסקים וזאת כדי להציע את המחירים המשתלמים ביותר בתחומים משמעותיים ומהותיים לכל עסק.

Avatar

מאת אייל ליבנה

היי, ברוכים הבאים! אני אייל,עצמאי כבר 10 שנים. אני כותב לצ'ק בוקס כי מאמין בכל כוחי בכוח של כל אחד ואחת להשפיע ולשנות. מקווה שתאהבו ובעיקר תעשו שימוש במאמרים שכתבתי.

השאירו תגובה

כתובת האימייל שלך לא תוצג באתר

מאמרים וכתבות מהבלוג שלנו